Welkom in de Markuskerk! Welkom in de Markuskerk!
Wij zijn een van de drie wijkkerken van de Protestantse Gemeente Breda. Als kerkgemeenschap willen we een open, betrokken en gastvrije gemeenschap zijn en hebben we aandacht voor alle leeftijden. Zowel in onze vieringen als in de activiteiten die we organiseren of aan meewerken.

Betrokken
We zijn betrokken op de maatschappij waarin we leven. Met een Weekendschool voor kinderen van Oekraïense vluchtelingen (samen met de Michaelkerk), noodopvang voor asielzoekers, financiële ondersteuning van bijvoorbeeld de Voedselbank Breda. Dat doen we steeds meer samen met de andere twee wijkkerken (Lucaskerk en Johanneskerk) van de Protestantse Gemeente Breda, evenals met andere kerken in Breda.
Er is veel ruimte om samen naar nieuwe wegen te zoeken, als individu en als kerkgemeenschap. Je bent van harte welkom!

Ben je nieuw?
Ben je helemaal nieuw in Breda en wil je verder kennismaken? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. Dan kunnen we je vertellen over het reilen en zeilen in onze gemeente. Als je verhuisd bent naar Breda en al lid bent van de Protestantse Kerk Nederland, neemt de wijkouderling met een welkomstbrief contact met jou op.
En in alle gevallen brengen we je ook graag in contact met gemeenteleden die betrokken zijn bij facetten die jij ook van belang vindt.

Adres: Hooghout 96,
4817 ED Breda
Telefoon: 076 5140080
Email@ Markuskerk@PKNBreda.nl

Actueel Actueel
Film in de Markuskerk: "As it is in heaven"
Dinsdagmiddag 16 april om 15:00 uur in de Markuskerk deze Zweedse filmklassieker uit 2004. Bij thema's uit deze film haken we aan in de vieringen op de zondagen van 14, 21 en 28 april. Inleiding en napraten: ds Ton van Prooijen. De wereldberoemde dirigent, Daniel Daréus (Michael Nyqvist), verhuist na een hartaanval naar het dorpje waar hij is opgegroeid. Al snel klopt het kerkkoortje bij hem aanHij weigert eerst, maar laat zich uiteindelijk toch overhalen. Zijn aanpak – waarbij iedere stem telt! – veroorzaakt de nodige opschudding in het ingeslapen dorpje. "As it is in heaven" is een liefdevolle en ontroerende film, waarin grote thema’s als gemeenschap, liefde, jaloezie, passie, verlossing en opstanding op een toegankelijke en herkenbare manier terugkomen. Toegang gratis, opgave niet nodig. Voor de maaltijd erna moet u zich wel opgeven.

Symposium Kerk en Slavernij. Geschiedenis – heden – toekomst
Op vrijdag 26 januari 2024 is dit symposium gehouden in de Markuskerk. Sprekers waren Mgr. Karel Choennie (bisschop van Paramaribo), prof. dr. Heleen Zorgdrager (hoogleraar PThU, betrokken bij het onderzoek naar kerk en slavernij) en dr. Ferdinand Igbeche (pastor Destiny Church International Breda). Het symposium is nog online te volgen via www.kerkdienstgemist.nl (zoek op Markuskerk Breda)
Organisatie: Bisdom Breda, Protestantse Gemeente Breda, Mattheüskerk, Destiny Church International Breda, Hart voor Breda-Noord, Mondiaal Centrum Breda en de Stichting Herdenking Afschaļ¬ƒng Slavernij Breda (HASB).

Noodopvang in de Markuskerk
Er zijn weer nieuwe gasten gearriveerd, een Irakees gezin met vier kinderen. We heten ze van harte welkom en hopen dat ze een goede tijd bij ons hebben. Het zijn Yezidi's, een montheistische godsdienst die voortkomt uit Indo-Iraanse tradities. Yezidi's hebben te maken gehad met geweld en vervolging, met name door Islamitische Staat (IS). Nederland heeft de situatie van de Yezidi's erkend als genocide.

Vieringen en agenda Vieringen en agenda
Elke zondag is er een viering om 10:00 uur in de Markuskerk (Hooghout 96, 4817 ED Breda). Maar eenmaal in de maand is de Markuskerk gesloten op zondag en gaan we op bezoek in de viering in de Lucaskerk (Haagse Beemden, Tweeschaar 125, 4822 AS, Breda). Een overzicht van onze vieringen vind je op: https://www.pknbreda.nl/vieringen
Online meevieren of terugkijken kan via Kerdienstgemist.

Koffieochtend/wijkinloop: elke donderdagochtend tussen 10:00-12:00 uur (Let op: in de Michaelkerk, Hooghout 67, Breda). Elke eerste donderdag van de maand is ds Ton van Prooijen aanwezig.
Maaltijden: elke 3e dinsdag van de maand van 17:30- 20:00 uur.
Oecumenische vieringen in de Leystroom: elke 3e vrijdag van de maand om 14:00 uur.
Oecumenische bijeenkomsten Vredenbergh: woensdagmiddagen (15:00-16:45) dit najaar 18 oktober en 22 november; in 2924 31 januari, 27 maart, 29 mei en 24 juli (meer info hierover op pagina Äctiviteiten').
Voor de overige activiteiten, bekijk de algemene agenda op: https://www.pknbreda.nl/agenda

Kerkblad S'Amen en wekelijkse Nieuwsbrief Kerkblad S'Amen en wekelijkse Nieuwsbrief
Ons kerkblad S'Amen wordt negen keer per jaar aan alle leden van de Protestantse Gemeente Breda gestuurd. Het laatst uitgekomen nummer van S’Amen is via deze link te lezen.

Samen op Zondag is de gezamenlijke nieuwsbrief voor alle drie wijkkerken van de Protestantse gemeente Breda.  Aanmelden hiervoor kan via deze link.

Sectie Team Markuskerk Sectie Team Markuskerk
De Kerkenraad van de Protestantse Gemeente Breda gaat over die beslissingen die de hele Bredase gemeente betreffen. Voor zaken die specifiek in de wijkkerken spelen, heeft elke wijkkerk een Sectie Team. Het Sectie Team van de Markuskerk bestaat uit: Paul Vlaardingerbroek (voorzitter), Wilma Bondzio (scriba), Ds. Ton van Prooijen (predikant), Wim van de Giessen, Ellen van Hooijdonk, Rob Snijders, Sonja Vrins, Jan Willem van der Wel en Victor Witter

Contact Contact
Voor algemene informatie over de Markuskerk kunt u terecht bij de scriba van ons Sectie Team, Wilma Bondzio-Hupkens (whupkens@live.nl). De voorzitter van het Sectie Team is Paul Vlaardingerbroek (vlaar635@planet.nl).